تبلیغات
مخزن المعارف و اللطائف - مطالب دی 1388
دوشنبه بیست و هشتم دی 1388

سلام آقا(محسن چاوشی)

   نوشته شده توسط: مسعود    نوع مطلب :موسیقی و آواز سنتی ایران ،




پست امروز دو  آهنگ از آلبوم سلام آقا از آقای محسن چاوشی است که برای محرم امسال خونده و به نظرم بسیار زیباست

هر چند شیوه وبلاگ در باب موسیقی استفاده از موسیقی سنتی ایران است ولی حیفم اومد این دو آهنگ را نزارم
شاید هم بعضی دوستان از اینکه موسیقی در وب میگذارم  خوششون نیاد ولی من شیوه خودم رو دارم
اونایی که دارن که هیچی ولی اگه ندارین و گوش ندادین حتما دانلود کنین
من که خوشم اومده شما رو نمیدونم




    نام فایل
     توضیحات
    گزینه دریافت
یاحسین(ظهر عطش)
  mp3 - 3.5mb
    دریافت کنید
 غدیر خون
  mp3 - 4.4mb
    دریافت کنید


برچسب ها: دانلود ،

شنبه بیست و ششم دی 1388

روزی که شاه رفت (از زبان تاریخ نویسان)

   نوشته شده توسط: مسعود    نوع مطلب :ایرانشناسی و تاریخ ایران و جهان ،

 بیست و ششم دی ماه 1357(شانزدهم ژانویه سال 1979) و یك روز پس از رای مثبت سنا به نخست وزیری شاپور بختیار، همچنانكه انتظار می رفت شاه و بانویش ایران را به عزم «اسوان» در جنوب مصر ترک کردند، رفتنی كه بازگشت نداشت. شاه سابق روز پیش از آن سه فرزند کوچکتر خودرا به آمریکا فرستاده بود.
    هلی كوپتر حامل شاه از نیاوران به مهرآباد توسط پنج هلی كوپتر نظامی اسكورت شده بود و این هلی کوپترها برای رسیدن به مقصد، از فراز ساختمان مقر وزارت دفاع ایران گذشتند! که در آنجا ژنرال هایزر درحال گفت و گو با ژنرالهای ایران بود و بنا به نوشته خود او در کتاب «ماموریت ایران» عبور این هلی کوپترهارا از محل برگزاری مذاکرات به چشم دید!. این تبادل نظرها روزها بود که در آنجا ادامه داشت!. شب پیش از خروج شاه، ژنرال قره باغی رئیس وقت ستاد مشترك نیروهای مسلح در مصاحبه ای اطمینان داده بود كه ارتش كودتا نخواهد كرد!. باوجود این، در لحظه خارج شدن شاه، در فرودگاه مهرآباد چند فرمانده نظامی تلاش کردند که وی را از ترک وطن بازدارند که موفق نشدند.
    رادیو ایران همان روز به نقل از یک مقام دربار گفت که شاه برای مرخصی و درمان کشوررا ترک گفته است ولی غلامحسین صالحیار سردبیر وقت روزنامه اطلاعات تیتر زده بود که «شاه رفت».
    پیش از خروج شاه از وطن، رادیو مسكو گفته بود: ... و از آنجا که سران ارتش ایران موظف به اطاعت از تصمیمات یك ژنرال آمریكایی (ژنرال هایزر) شده اند كه در تهران مستقر شده و تماس مستقیم با كاخ سفید واشنگتن و فرماندهان نیروهای سه گانه ایران دارد وقوع هرگونه تغییرات در ایران ـ عکس وضعیت 28 امرداد ـ محتمل است. متعاقب این گفتار رادیو مسكو، در تهران یك سرهنگ آمریكایی «مرده» یافت شده بود كه در آن روز معلوم نبود مقتول شده و یا اینکه خودكشی كرده بود!. روز پیش از آن نیز در شهر کرمان یك مقام آمریكایی به نام «مارتین بركویتس» كشته شده بود. در جریان انقلاب، حزب توده و گروههای کمونیستی دیگر وسیعا فعال شده بودند.
    غلامحسین صالحیار سردبیر وقت روزنامه اطلاعات و از کمونیستهای سابق اندكی پس از خروج شاه از تهران این روزنامه را با این تیتر سراسری: «شاه رفت» كه از پیش آماده شده بود منتشر ساخت و روزنامه تا ساعت هشت شب تجدید چاپ می شد و هر نسخه یك تومانی آن تا پنجاه تومان به فروش می رسید. در آن روز كه هنوز ارتش، پلیس و ساواك به وضعیت سابق باقی بودند و دولت منصوب از سوی شاه قدرت را به دست داشت و بیم از آن بود (كه در صورت شکست خوردن دولت شاپور بختیار) ارتش با كودتا زمام امور را به دست گیرد و شاه را باز گرداند، زدن چنین تیتری یك ریسك بزرگ بود و جرات، دلاوری و از جان گذشتگی زیاد لازم داشت. در آن زمان حسین شمس ایلی و علی باستانی دو معاون سردبیری روزنامه اطلاعات بودند. علی باستانی کمتر از دو ماه پس از پیروزی انقلاب، از روزنامه اطلاعات اخراج شد و بعدا هم مدتی را در بازداشت گذرانید. وی پس از اخراج شدن از روزنامه اطلاعات، خود را خانه نشین ساخت و به روزنامه نگاری بازنگشت. علی باستانی از سال 1336 هجری در روزنامه اطلاعات بکار نوشتن پرداخته بود و سالها معاون سردبیر بود. حسین شمس که به مدت 14 سال معاون اول روزنامه اطلاعات بود در بهار 1359 همانند دیگر اعضای تحریریه از کار اخراج گردید ولی چند سال بعد به دنیای روزنامه نگاری باز گشت. وی یکی از روزنامه نگاران ماهر و حرفه ای وطن بشمار می آید.
     در آن زمان در ایران هنوز كار حروفچینی به صورت سربی (لاینو تایپ) انجام می گرفت و تهیه حروف و قرار دادن آنها در قالب فولادین صفحه سازی و سپس زیر پرس قرار دادن و به صورت صفحه استوانه ای شكل فلزی در آوردن و به ماشین چاپ بستن وقت گیر بود و صالحیار كه رفتن شاه را از چند روز پیش از آن پیش بینی كرده بود تهیه این تیتر فوق العاده درشت را به استاد عباس مژده بخش مدیر صفحات سفارش داده بود. صالحیار برای قبولاندن این تیتر به شورای دبیران روزنامه استدلال كرد كه هدف از نوشتن این دو كلمه به این درشتی این است كه نظامیان پایین دست اطمینان حاصل كنند كه شاه باز نخواهد گشت و لذا با در نظر گرفتن عواقب كار، از تیراندازی به مردم خودداری كنند و هدف عمده او جلوگیری و دست كم كاهش قتل ایرانی به دست ایرانی است. باوجود این استدلال، وی برای جلوگیری از مخالفت احتمالی بعضی دبیران تحریریه مجبور شد نهیب بزند. این تیتر سبب شد كه نظامیان از بازگشت شاه مایوس شوند و بیش از گذشته به انقلابیون به پیوندند. تصویر این صفحه و ترجمه و تفسیر تیتر آن در فصل «تاثیرگذاری رسانه ها» در تاریخ عمومی مطبوعات آمده است. سه روز پیش از رفتن شاه از تهران، در پاریس آیت الله خمینی برای اداره امور كشور شورای انقلاب اسلامی تشكیل داده بود و انتصاب شاپور بختیار را (که مورد قبول واشنگتن بود) غیر قانونی اعلام كرده بود. 26 روز پس از رفتن شاه از ایران، انقلاب پیروز و پنجاه روز بعد رفراندوم تغییر نظام برگذار شد.
     صالحیار 19 آذر 1382 پس از 24 سال خانه نشستن فوت شد بدون این كه از این كار او كه كاهش خونریزی و تخریب و كاستن از فاصله انقلاب تا پیروزی بود سخنی به میان آید، حتی پس از مرگش. روزنامه نگاران ایران پس از کناره گیره دولت تمام ـ نظامی ژنرال ازهاری به اعتصاب 62 روزه خود پایان داده بودند. روزنامه های ایران در طول انقلاب و تا چند ماه پس از آن در کنترل کمونیست های سابق بودند.
    سه روز پیش از رفتن شاه از تهران، در پاریس آیت الله خمینی برای اداره امور كشور شورای انقلاب اسلامی تشكیل داده بود و انتصاب شاپور بختیار را (که طبق نوشته ها؛ مورد قبول واشنگتن بود) غیر قانونی اعلام كرده بود. 26 روز پس از رفتن شاه از ایران، انقلاب پیروز و پنجاه روز بعد از آن، رفراندوم تغییر نظام برگزار شد.
     شاه و دولت او از دیماه 1356 با اعتراض و اعتصاب مردم که هر روز هم گسترش بیشتری می یافت رو به رو و هر اقدام آنان و مشاوران داخلی و خارجی شان برای آرام کردن اوضاع به شکست می انجامید از جمله اصلاح تقویم کشور، وعده آزادی زندانیان سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد، لغو تصمیم به ساخت قمارخانه (کازینو)، ... و نیز اعمال خشونت؛ اعلام حکومت نظامی در هفدهم شهریورماه 1357 و همان روز تیراندازی به تظاهرکنندگان در میدان ژاله (تهران) و روی کار آوردن یک دولت تماما نظامی در نیمه آبان آن سال.
     ایجاد وحدت مساعی میان مخالفان سلطنت از ملی گرا و چپگرا تا مذهبی و شکست اقدامات دولت شاه برای برقراری آرامش باعث شده بود که متحدان خارجی از جمله جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا، جیمز کالاهان نخست وزیر وقت دولت لندن و ژیسکار دستن رئیس جمهور فرانسه از ادامه حمایت از او دست بردارند.
     شاه درنیمه اول دیماه به هر چهره شناخته شده که برای قبول ریاست دولت متوسل شد پاسخ رد شنید جز شاپور بختیار که انتصاب او مورد تایید رئیس جمهور وقت آمریکاهم بود. بختیار به شرط خروج [موقت] شاه از کشور که کارتر رئیس جمهور آمریکا نیز همین نظر را داشت قبول نخست وزیری کرده بود. با انتصاب بختیار (که چند سال بعد در فرانسه ترور شد) کار موسسات و قبل از همه روزنامه ها از سرگرفته شد. ولی برغم خروج شاه از کشور تظاهرات و مخالفت ادامه یافت که بختیار هواداران خودرا به انجام تظاهرات موافق دعوت کرد و میان دو دسته تظاهرکننده زد و خوردهایی صورت گرفت. چند روز پس از رفتن شاه از کشور، بختیار بر پایه محاسباتی (که چگونگی آن هنوز به دست نیامده است) با بازگشت آیت الله خمینی به کشور موافقت کرد و وی اول فوریه پس از 14 سال تبعید به وطن بازگشت و 11 روز بعد انقلاب به پیروزی رسید و ....
    دوران آوارگی شاه از لحظه پیروزی انقلاب (11 فوریه 1979) تا پایان عمرادامه یافت. شاه مبتلا بسرطان از سال 1973، در دوران آوارگی در كشورهای مختلف و در سایه ترس از ترور و یا دستگیری و تحویل داده شدن به ایران برای محاكمه بسر می برد و سرانجام در تابستان 1359(1980 و در آستانه جنگ عراق با ایران) بر اثر همان بیماری در یك بیمارستان نظامی مصر درگذشت و دریک یک مسجد در قاهره مدفون شد. در یک مورد، ورود شاه به نیویورک جهت درمان باعث تصرف سفارت آمریکا در تهران و گروگانگیری کارکنان آن و مآلا قطع کامل روابط دو کشورشد. با این قطع روابط و اعلام شدن آمریکا به عنوان شیطان بزرگ و کنار رفتن مهدی بازرگان؛ قول و قرارهای خصوصی و محرمانه پیش از انقلاب به فنا رفت و دست آمریکا مستقیما از ایران کوتاه شد و ....
    انقلاب ایران به عنوان یک رویداد چشمگیر قرن 20 و نتایج ناشی از آن و تداوم تحولات، تغییرات و مسائل مورد توجه تاریخنگاران و پژوهشگران حرفه ای (بیطرف) بوده ولی محصول این پژوهش ها به صورت دقیق و کامل انتشار نیافته و جادارد که درباره تحولات سالهای 1978 و 1979 ایران پژوهش علمی به روش تحقیق در تطور تاریخ ادامه یابد. در این زمینه آنچه که تاکنون انتشار یافته همانا تفسیر گزارش های روز و مصاحبه با ارباب تحقیق، اصحاب نظر و مورخان بوده است.
     برخی از محققین، این انقلاب را نتیجه روزافزون بودن شکاف میان فقیر و غنی در ایران و تبدیل کشور به یک جامعه طبقاتی مخصوصا در دهه 1970 (دهه 1350 هجری) و به موازات افزایش درآمد ایران از صدور نفت بیان کرده اند که شماری کم (یک اقلیت نسبتا کوچک ـ خواص) روی ثروت ها و مقامهای کشور دست گذارده بودند و دیگران با هراندازه معلومات، آگاهی، شایستگی و مهارت به این ثروتها و مقامها (معاملات دولتی، وکالت مجلس، انتشار نشریه و ...) دسترسی نداشتند و به تدریج ناله هایشان تبدیل به فریادشد و شاه این فریاد را نشنیده گرفت تا دست کم با تغییرات و اصلاحات نسبی در سیستم موافقت کند ... و این فریادها در سال 1357 (1978 میلادی) توفان شد و .... شاه باور نمی کرد که در جهان نیمه دوم قرن بیستم یک کشور و آن هم ایران دارای نظام مذهبی شود و درنتیجه همه ترس او از کمونیست ها بود و بارها این بیم را علنی ساخته و به دولت واشنگتن نیز منتقل کرده بود. شاه ملی گرایان را شماری سالخورده که با اصل سلطنت مخالف نیستند می دانست. به باور یک مفسر آمریکایی، شاه مردی خداترس بود که به شعائر اسلامی احترام می گذارد. این تفسیرنگار در دهه 1960 با شاه دیدار کرده بود.
     پاره ای دیگر از پژوهشگران نوشته اند که ورود و گسترش فرهنگ غرب در ایران و برخورد دو فرهنگ (مخصوصا در محله های مذهبی تر شهرها و مناطق روستانشین) و قضاوت شاه و دولتش تنها برپایه زندگانی و خواست ساکنان شمال شهر تهران نارضایی توده مردم را برانگیخته بود و منتظر فرصت برای بروز مخالفت بودند.
     به باور جمعی دیگر، انقلاب ایران ریشه در بپاخیزی ژوئن 1963 (خرداد 1342) داشت و درحقیقت دنباله آن بود ولی شاه به جای توجه به خواستهای بپاخاستگان آن سال، به راه خود ادامه داد. حال آنکه عقل سلیم حکم می کرد که انگیزه آن بپاخیزی و شعارهایش را تحلیل و مورد توجه (نصب العین) قرار می داد. رویدادهای بعد از 12 ژوئن 2009 (22 خرداد 1388 و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری) هشداری آشگار به سران جمهوری اسلامی بوده است که خواستها را بشنوند و ترتیب اثر دهند و براهی نروند که دولت شاه رفت. تفاوت آنان با شاه این است که دولت شاه دشمن خارجی اینچنانی نداشت، دولت شوروی با شاه اختلاف نظر عقیدتی داشت نه خصومت. در دهه یکم قرن 21 و با این گسترش وسائل اطلاع رسانی،جهانیان از درد و شادی و نظرات یکدیگر آگاهند و واکنش نشان می دهند و ....
    برخی از تاریخنگاران نوشته اند: در دهه 1970 (دهه 1350هجری) به همان اندازه که درآمد ایران از نفت افزایش می یافت؛ اعیان و اشراف (خواص) توانمندتر و طبقه نادار و روستائیان فقیرتر و ضعیفتر می شدند و طبقه متوسط بی خیال از این گسترش جدایی ها به خوشگذرانی و لوکس کردن وسایل زندگانی سرگرم بود و تاریخ ایران بسرعت به تکرار وضعیت اواخر عهد ساسانیان (نیمه اول قرن هفتم میلادی) می پرداخت که همانا «فلسفه تاریخ» است و ایران در طول زمان چندبار آن را تجربه کرده است. شاه به دلیل بیماری سرطان و تنگ شدن حلقه محاصره او توسط خواص واقعیت هارا لمس نکرد و مانع از تکرار تاریخ نشد و چون می دانست که عمری نخواهد داشت در طول انقلاب هم تنها به روز قیامت و مجازات الهی توجه داشت و وظیفه کشورداری یعنی حفظ جان، مال، امنیت و حیثیت اتباع را فدای آن کرد و ....
     چند تاریخنگار بخشی از علل ناآرامی های یک دهه آخر عمر نظام سلطنتی ایران را تحریکات و سیاست های برخی از قدرتهای وقت که بیشترشان هم بظاهر دوست دولت شاه بودند برنگاشته و دلایلی برای اثبات این تز خود ارائه داده اند. به باور این تاریخنگاران، کثرت دانشجویان ایرانی در مدارس عالی آمریکا و اروپای غربی و نزدیک شدن اعضای کنفدراسیون دانشجویان به جیمی کارتر و مشاورانش و بدگویی از شاه نظر رئیس جمهور وقت آمریکارا که یک دمکراسی دوست لیبرال است نسبت به شاه و دولتش تغییر داد. در سالهای دهه 1970 (1350 هجری) دهها هزار جوان ایرانی با استفاده از گران شدن مستغلات در ایران (تا صد برابر) و ثابت ماندن ارزش ریال نسبت به دلار (یک دلار = هفت تومان) و آزادی فروش ارز در بانکهای ایران برای تحصیل به آمریکا آمده بودند و چون عمدتا از خانواده های «ورکینگ کلاس» ایران بودند خیلی زود جذب انجمن ها و گروههای دانشجویی مخالف دولت متبوع و ازجمله انجمن دانشجویان مسلمان، مجاهدین خلق، چریکهای فدایی و ... شدند و با راه انداختن تظاهرات ضد شاه و شعار نویسی، مصاحبه و حتی مراجعه خانه به خانه نظر آمریکاییان را نسبت به شاه تغییر دادند و سه مورد تظاهرات وسیع آنان در نوامبر 1977 در شهر واشنگتن (کاخ سفید)، نیویورک و پاریس کار شاه را ساخت و این، آغاز پایان کار او بود. بسیاری از این دانشجویان درجریان انقلاب و یا ظرف یکی دو سال اول (1979 و 9 ماه از سال 1980) به ایران رفتند و چون وضعیت را مطابق میل خود ندیدند عمدتا به کشور محل تحصیل بازگشتند و ماندگار شدند و با استفاده از قوانین مهاجرت محل اقامت بستگان خودرا هم آوردند و اینان بستگان دیگر و این تسلسل تا به امروز ادامه یافته و شمار ایرانیان مهاجر در سراسر جهان ظرف سه دهه گذشته، طبق یک برآورد بالغ بر 5 میلیون می شود که چون تابعیت ایران را لغو نکرده اند تبعه جمهوری اسلامی هم بشمار می آیند و قسمتی از آمار نفوس ایران را تشکیل می دهند.
     کثرت فارغ التحصیلان مدارس عالی ایران ازجمله دانشگاه آزاد که کار مناسب تحصیلات خود پیدا نمی کنند مسئله جاری جمهوری اسلامی شده و بخشی از شرکت کنندگان در تظاهرات شش ماه آخر سال 2009 را همین فارغ التحصیلان و دانشجویان تشکیل می دادند.
عکس قسمت بالای صفحه اول روزنامه اطلاعات26 دی ماه 1357

منبع :سایت (تاریخ ایران در امروز)


جمعه بیست و پنجم دی 1388

تقویم نجومی جمعه 25/10/1388

   نوشته شده توسط: مسعود    نوع مطلب :تقویم نجومی ،

امروز جمعه 25 دیماه سال 1388 ه.ش برابر با 29 محرم الحرام 1431 ه.ق و 15ژانویه 2010 میلادی است .که مصادف با سوم کانون ثانی از ماه های رومی است .امروز محل احتراق  شمس و قمر و به تعبیر دیگر اجتماع نیرین است  که دلالت می کند بر آرامش و البته بد بودن شروع به کارها که بسیار حذر کنید از شروع هر کاری که به عاقبت نیانجامد
منطقه قدرت این اجتماع از ساعت 10/40 دقیقه صبح تا 10/58 دقیقه شب خواهد بود
در ضمن امروز در صورت فلکی جدی قرار دارد که مقوم و تقویت کننده کارهایی چون آموزش و گردش و امور عاشقانه خواهد بود
بر طبق روایات اسلامی خواب دیشب و امروز فاقد اعتبار و کاذبه است



سه شنبه بیست و دوم دی 1388

ولایت پذیری، ویژگی بارز حزب الله

   نوشته شده توسط: مسعود    نوع مطلب :علوم قرآنی ،

قرآن کریم، همه انسانها را به دو حزب و گروه تقسیم می کند: حزب الله و حزب شیطان؛ و برای هر یک از آنها ویژگی و خصوصیاتی را بیان می نماید. در سوره مجادله آیه22  و سوره مائده آیه56 ، ویژگی هایی بدین شرح برای “حزب الله” بیان شده است:
1- ایمان به خدا و روز قیامت: “یومنون بالله و الیوم الآخر”.
2- دوستی نکردن با دشمنان خدا و رسول او؛ هر چند که آن دشمنان، پدران، فرزندان، برادران و عشیره آنان باشند؛ یعنی پیوندهای عاطفی و خانوادگی حزب الله بر پایه ارزش های دینی است: “لا تجد... یوادون من حاد الله و رسوله و لو کانوا آبائهم او ابنائهم او اخوانهم او عشیرتهم”.
3- تثبیت و استقرار ایمان در قلوب حزب الله: “اولئک کتب فی قلوبهم الایمان”.
4- داخل شدن در بهشت و جاودانگی در آن: “و یدخلهم جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها”.
5- حزب الله به مقام رضا و خشنودی از تقدیرات الهی رسیده اند و خداوند نیز از آنان راضی و خشنود است: “رضی الله عنهم و رضوا عنه”.
6- حزب الله اهل فلاح و رستگاری اند: “الا ان حزب الله هم المفلحون”.
7- غلبه و پیروزی نهایی با حزب الله است: “ فان حزب الله هم الغالبون”.
مطابق آیه شریفه “و من یتول الله و رسوله و الذین آمنوا فان حزب الله هم الغالبون؛ و کسی که خدا و فرستاده او و کسانی را که ایمان آورده اند به ولایت و سرپرستی بپذیرد، (بداند که) بی تردید حزب خدا پیروزند”(مائده56/)؛ یکی از ویژگی های بارز “حزب الله”، تبعیت از رهبران الهی و ولایت پذیری است. علامه طباطبایی ذیل این آیه شریفه، چنین بیان می دارد: “تولی به معنای گرفتن ولی است (یعنی پذیرفتن ولایت خدا و رسولش و کسانی که ایمان آورده اند) و “الذین آمنوا” افاده عهد می کند و در آن اشاره است به مومنین معهود، یعنی همان مومنینی که در آیه قبل “انما ولیکم الله و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکاه و هم راکعون” ذکر شده است”(تفسیر المیزان19  6:). آیه “انما ولیکم الله ...” به تصدیق مفسرین و علمای شیعه و اهل سنت، درباره امیر المومنین علی (ع) وارد شده است، که در نماز و در حال رکوع، صدقه به فقیر داد. در تفسیر برهان از امام باقر (ع) روایت شده که درباره آیه “انما ولیکم الله ...” فرمودند: طایفه ای از یهود مسلمان شدند و خدمت رسول اکرم (ص) عرض کردند: یا نبی الله، حضرت موسی (ع) وصیت کرد به یوشع بن نون و او را جانشین خود قرار داد، وصی شما کیست یا رسول الله؟ و بعد از تو ولی و سرپرست ما کیست؟ در پاسخ این سوال، این آیه نازل شد: “انما ولیکم الله ...” آنگاه رسول خدا فرمود برخیزید، همه برخاسته و به مسجد آمدند، مردی فقیر و سائل داشت از مسجد بطرف آنها می آمد، حضرت فرمودند: ای مرد، آیا کسی به تو چیزی داده؟ عرض کرد: آری، این انگشتر را یک نفر همین اکنون به من داد، حضرت پرسید چه کسی؟ عرض کرد: آن مردی که مشغول نماز است، حضرت پرسید: در چه حالی به تو داد؟ عرض کرد در حال رکوع، حضرت تکبیر گفت. اهل مسجد همه تکبیر گفتند، حضرت رو به آن مردم کرد و فرمود: پس از من علی (ع) ولی شماست، آنان نیز گفتند: ما به خداوندی خدا و به نبوت محمد(ص) و ولایت علی (ع)، راضی و خشنودیم، آنگاه این آیه نازل شد: “و من یتول الله و رسوله و الذین آمنوا فان حزب الله هم الغالبون”(همان:21 ).  مطابق مفاد این آیه شریفه، “حزب الله” کسانی هستند که ولایت و سرپرستی خدا و پیامبر اکرم (ص) و امیر المومنین علی (ع) را پذیرفته باشند. با توجه به اینکه ویژگی های حزب الله در امیر مومنان علی (ع) و پیروان او و ویژگی های حزب شیطان در دشمنان آن حضرت جمع شده، در برخی روایات، مصداق این دو حزب اینگونه معرفی شده است: “یا علی، ... انتم حزب الله و اعدائکم حزب الشیطان”(بحارالانوار142  23:) ؛ “حزب علی حزب الله و حزب اعدائه حزب الشیطان”(همان95  38:). سلمان فارسی می گوید: “هیچگاه بر رسول خدا وارد نشدم جز آنکه با اشاره به علی (ع) فرمود: هذا و حزبه هم المفلحون؛ این مرد و حزب او رستگارند”(همان213  24:). همچنین از رسول اکرم (ص) روایت شده که: “من احب ان یرکب سفینه النجاه و یتمسک بالعروه الوثقی و یعتصم بحبل الله المتین، فلیوال علیا بعدی و لیعاد عدوه و لیاتم بالهداه من ولده، فانهم خلفائی و اوصیائی ... حزبهم حزبی و حزبی حزب الله عز و جل و حزب اعدائهم حزب الشیطان؛ هر که می خواهد سوار بر کشتی نجات گردد و به عروه الوثقی دست یابد و به ریسمان محکم الهی چنگ زند، پس بعد از من ولایت و سرپرستی علی را بپذیرد و با دشمنش دشمنی کند، و به هدایت کنندگان از فرزندانش بپیوندد و از آنها پیروی کند که آنان خلفا و جانشینان و اوصیاء من هستند... حزب آنها، حزب من و حزب من، حزب الله است و حزب دشمنانش، حزب الشیطان است”(عیون اخبار الرضا292  1:). در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: “نحن و شیعتنا حزب الله و حزب الله هم الغالبون؛ ما و شیعیانمان حزب خداییم و حزب خدا پیروز است”(میزان الحکمه1130  3:). بنابراین، اگر کسی می خواهد در زمره حزب الله قرار بگیرد، باید ولایت اوصیاء و جانشینان پیامبر را بپذیرد.
امیر المومنین علی (ع) در بیان ویژگی های حزب الله، می فرماید: “طوبی لنفس ادت الی ربها فرضها ... فی معشر اسهر عیونهم خوف معادهم، و تجافت عن مضاجعهم جنوبهم، و همهمت بذکر ربهم شفاههم، و تقشعت بطول استغفارهم ذنوبهم، اولئک حزب الله، الا ان حزب الله هم المفلحون؛ خوشا نفسی که وظیفه خود را به پروردگارش ادا کرد... آنان که خوف روز رستاخیز، خواب را از دیدگانشان ربوده، و سحرگاهان برای نماز شب، بستر آسایش را رها کرده و لبهایشان به ذکر الهی، پیوسته مشغول است و از زیادی استغفار، ابرهای گناهانشان زدوده می شود، آنان حزب خدا هستند و بدانید که حزب خدا پیروز و رستگارند”(نهج البلاغه فیض الاسلام، نامه45 )  همچنین فرمودند: “ا یسرک ان تکون من حزب الله الغالبین؟ اتق الله سبحانه و احسن فی کل امورک؛ فان الله مع الذین اتقوا و الذین هم محسنون؛ آیا خوش داری که از حزب پیروز خدا باشی؟ از خدای سبحان بترس و در همه کارهایت خوب عمل کن، زیرا که خداوند با تقوا پیشگان و نیکوکاران است”(میزان الحکمه1130  3:).
در قرآن کریم، “غفلت از یاد خدا” از ویژگی های “حزب شیطان” معرفی شده است: “استحوذ علیهم الشیطان فانساهم ذکر الله اولئک حزب الشیطان الا ان حزب الشیطان هم الخاسرون؛ شیطان بر آنان چیره شده است و خدا را از یادشان برده است. ایشان حزب شیطانند، آگاه باشید که حزب شیطان زیانکارانند”(مجادله19/). امیرالمومنین علی (ع) “منافقان” را در زمره حزب شیطان معرفی می کند و در وصف آنها می فرماید: “فانهم الضالون المضلون، و الزالون المزلون، یتلونون الوانا ... فهم لمه الشیطان، و حمه النیران، اولئک حزب الشیطان، الا ان حزب الشیطان هم الخاسرون؛ آنها گمراه و گمراه کننده می باشند، خطاکارند و دیگران را به لغزش و اشتباه می اندازند، خود را به رنگهای گوناگون و حالات مختلفه درآورند... آنان گروه شیطان و شعله آتش جهنم، هستند. آنان دار و دسته شیطانند و بدانید که پیروان شیطان، زیانکارند”(نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه185 ، ص621).
قرآن کریم، رستگاری، غلبه و پیروزی را از آن حزب الله می داند: “الا ان حزب الله هم المفلحون”(مجادله22/)؛ “فان حزب الله هم الغالبون”(مائده56/). چنانچه برای حزب شیطان، فرجامی جز خسران و آتش نمی شمارد: “الا ان حزب الشیطان هم الخاسرون”(مجادله19/)؛ “ان الشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا انما یدعوا حزبه لیکونوا من اصحاب السعیر؛ همانا شیطان دشمن شماست، پس شما هم او را دشمن خود بگیرید، چون تنها کار او این است که حزب خود را دعوت کند به اینکه همه اهل آتش شوند”(فاطر6/). سر پیروزی حزب الله آن است که آنان بر مدار حق هستند و به تصریح قرآن کریم، حق هرگز مغلوب نمی شود: “بل نقذف بالحق علی الباطل فیدمغه؛ حق را به روی باطل می کوبیم تا درهم بشکند باطل را، و یکباره نابودش سازد”(انبیاء18/). اما باطل، هر چند که همانند کف روی آب، همواره بالا نشین است، ولی دیر یا زود نابود می شود: “فاما الزبد فیذهب جفاء”(رعد17/)؛ خداوند در این آیه، پس از بیان فرق میان طریق حق، که همان ایمان به خدا و عمل صالح است، و طریق باطل، که عبارت از شرک و اعمال قبیح و زشت است، با تمثیل باطل به کف روی آب، آنرا از بین رونده و نابود شونده معرفی نموده است.
 از دیدگاه قرآن کریم، حزب الله همان مومنان واقعی و لشکریان الهی اند و قرآن کریم، فلاح و رستگاری را برای مومنان، قطعی می داند: “قد افلح المومنون”(مومنون1/) چنانکه غلبه و پیروزی را برای لشکریان خدا، قطعی دانسته است: “و ان جندنا لهم الغالبون ؛ و لشکر ما قطعا غالب و پیروز خواهد شد”(صافات173/). این پیروزی قطعی، از آن جهت است که سراسر عالم، سپاه تکوینی حق تعالی و برای اجرای فرمان او مهیاست: “لله جنود السماوات و الارض”(فتح4/) و در نتیجه، هیچ تخلفی در اجرای فرمان او رخ نمی دهد.
 از این رو پیش از وعده پیروزی و رستگاری حزب الله، با تکیه بر قوت و عزت الهی، غلبه خود و پیامبران را مطرح کرده است: “کتب الله لاغلبن انا و رسلی ان الله قوی عزیز؛ خدای تعالی چنین تقدیر کرده که من و رسولانم سرانجام پیروز و غالبیم، همانا خداوند قوی و عزیز است”(مجادله21/).
 سر خسارت حزب شیطان آن است که در بازار دنیا، تنها سرمایه خود را که همان عمر است، از دست می دهند و بدون آنکه چیزی آموخته و اندوخته باشند، در صحنه قیامت حضور می یابند و در نتیجه، گرفتار جهنم و از اصحاب آتش خواهند شد. “اللهم اجعلنی من جندک فان جندک هم الغالبون واجعلنی من حزبک فان حزبک هم المفلحون؛ خدایا مرا از سپاه خود قرار ده که سپاه تو همیشه فاتح و پیروز است، و مرا از حزب خود قرار ده که حزب تو رستگارند”(مفاتیح/ دعای روز سه شنبه)
منابع:
- آیت الله جوادی آملی، ادب فنای مقربان، اسراء، قم، ج3، ص80-74
- مهری، محمدجواد، در پیشگاه قرآن، انتشارات حضور، ص50-48


منبع :روزنامه رسالت


یکشنبه بیستم دی 1388

درباره عطر

   نوشته شده توسط: مسعود    نوع مطلب :متفرقه ،


تاریخچه عطر ..

استفاده از عطر و مواد خوشبو کننده دارای تاریخ مدونی نیست .

برخلاف تصور که کشور فرانسه را پیشگام در صنعت عطر سازی میدانند اما مدارک و شواهد بسیاری وجود دارد که ثابت میکند که عطر یا مواد مشتق بر ان از قرن ها قبل شناخته شده بوده و مورد استفاده داشته است . هر چند نه به صورت علمی و صنعتی اما شناخته شده .

شواهد به دست امده از مصر باستان نشان داده که دیوارها و ستونهای کاخها و معابد فراعنه با روغنی بسیار معطر اغشته شده بود و این تاریخ دقیقا متعلق به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می باشد . مصریان باستان از علم شیمی و پزشکی اطلاع داشتند . استفاده از کافور . میخک . شهد یا عسل . و ... در موارد پزشکی و مومیایی اجساد نشان از این دارد که به خوبی به رایحه گلها و گیاهان اشنایی داشته اند و شاید نحوه تقطیر و بدست اوردن عصاره انها و در نهایت ماده ای که ما امروزه به ان عطر می گوئیم را می دانستند .

در گام بعد به یونان میرسیم و بعد از ان کشورهایی چون ترکیه . هند . و سوریه میتوان اشاره کرد در ترکیه و سوریه به عطر سایان . عطار گلها گفته میشد .

امروزه و در قرن اخیر به دلیل صنعتی شدن این موضوع و استفاده عمومی و فراگیر از عطر اغلب کشورها اقدام به تقطیر اسانس گلها نمودند ( شایان ذکر است که ابتدا فقط از عصاره گلها برای عطر استفاده میشد ) و یکی از کشورهای پیشتاز در این امر کشور فرانسه می باشد که از دیرباز به دلیل مرکزیت و تمرکز و بهره گیری از علوم در زمینه عطر سازی دارای سابقه و معروفیت خاصی میباشد .

انواع عطر ها ..

ابتدا باید طبقه بندی عطرها را بشناسیم .. عطرها یا ریشه حیوانی دارند یا ریشه گیاهی ( که البته میوه ها هم جزو این دسته هستند )

از جمله عطرهای حیوانی میتوان به عطر مشک و یا عطر عنبر اشاره کرد . عطر عنبر از اسپرم نوعی وال به نام ماهی عنبر گرفته میشود گاهی اوقات و در فصل جفت گیری این ماده خوشبو را از روی سطح اب جمع اوری میکنند که دارای بهای بسیار گزافی است و اغلب اوقات این اسپرم خوشبو به ساحل میرسد و تا فرسنگ ها ساحل ماسه ای را اغشته و اکنده از عطر می نماید البته این ماده ( عنبر ) به تنهایی به کار برده نمی شود . مطمئین باشید اگر چنین امری اتفاق میافتاد این نوع عطر انچنان گرانی پیدا میکرد که تقریبا مقرون به صرفه نمیشد . ماده معطر دیگری هم هست که از نوعی سمور ابی امریکای شمالی به نام بیدستر گرفته میشود .

در مورد عطر های گیاهی انواع مختلفی وجود دارد .

به دلیل پیشرفت علم کیمیاگری و شیمی امروزه از انواع میوه ها و دانه ها و حتی پوست درختان . عطر و یا ترکیبات خاص و خوشبوئی گرفته میشود که در ذیل به تعدادی از انها اشاره خواهد شد .

پوست درختان .. میتوان به گیاه دارچین اشاره کرد و همچنین گیاه سنا یا درخت فلوس .

از چوب ها .. میتوان به سدر و چوب صندل اشاره نمود .

از گلبرگها .. گل رز و گل ویولت ( بنفشه ) . و ...

از دانه ها .. رازیانه . زیره . کنجد . و ...

از ریشه ها . زنبق زرد . و ...

از پوست میوه ها .. میتوان به پرتقال . نارنج و لیمو . فلفل . و ....

و در نهایت از درختان میتوان به کافور و صمغ و همچنین کندر اشاره نمود .. اینها تنها نمونه های معروفی از اقلام مورد استفاده در عطرهای مشهور می باشند . طبعا موارد دیگری هم هست که به دلیل اطناب و طولانی شدن از بیان انها خودداری گردیده است

اما از همه اینها که بگذریم مهم ترین ترکیب دیگری که در عطرها به چشم میخورد ترکیبات مشتق از الکل می باشد . چنانچه اگر دقت کرده باشید در اغلب جعبه ها و بسته بندی های عطرها میزان الکل موجود به صورت درصد نوشته شده است البته به یاد داشته باشید که این الکل همان الکل معروف و صنعتی نیست بلکه مشتق از ان میباشد مانند الکل دنات و یا بوتانول در عین حال دارای همان اشتعال الکل می باشند و در اغلب جعبه های عطر و ادکلن هشدار داده شده که از اسپری ان بر روی اتش و یا در کنار ان خودداری شود .

دوام و ماندگاری بوی عطر ..

نمیتوان به میزان درصد الکل موجود بر روی شیشه های عطر . جهت ماندگاری و دوام بوی عطر استناد کرد . اما در مورد ایجاد حساسیت و الرژی باید با احتیاط عمل کرد . 

عطرهای شیرین دارای بوی جذاب تری هستند اما ماندگاری کمتری نسبت به سایر عطرها دارند با این حساب اغلب عطرهای میوه ای دارای ماندگاری کوتاهی هستند سوای میوه هایی که ماهیت ترش دارند همانند نارنج . لیمو . پرتقال و غیره ..

شرکت های معظم عطر سازی به دلیل ماندگاری و پایداری مناسب این گونه از عطرها انها را با دیگر اسانس ها ترکیب مینمایند تا به یک فرمول رضایتمند دست یابند . بر فرض مثال در یکی از عطرهای مشهور شرکت داویدوف این ترکیب به کار گرفته شده است .. کنجد سیاه معطر . ترنج یا برگاموت . فلفل شیرین امریکای جنوبی .

عوارض عطرها ..

عوارض حادی در این مورد گزارش نشده است البته در صورت استفاده از عطرهای اصل و معروف اما در صورت استعمال عطرهای ریمارک و تقلبی امکان به وجود امدن انواع الرژی ها و حساسیت های پوستی وجود دارد . استفاده از این محلول ها و انواع عطرها برای کسانی که مبتلا به اسم هستند اکیدا ممنوع و بسیار زیان بار است . همچنین مجاورت دائمی در کنار رایحه ها و عطرها توصیه نمی شود .

گاهی اوقات ترکیبات گیاهی ویژه موجود در بعضی از عطرها باعث به وجود امدن انواع الرژی ها میگردد . توصیه میشود چنانچه مایل به خریدن عطرهای مشهور و گران قیمت هستید و چنانچه دچار حساسیت و الرژی مزمن هستید . ابتدا و قبل از خرید عطر مورد نظر مواد تشکیل دهنده ان را کاملا مطالعه بفرمائید . این اطلاعات را میتوانید از سایت های مرجع شرکت سازنده و یا جعبه خود عطرها به دست اورید .

بهترین راه ممکن در این باره استفاده از تستر ( عطر ازمایشی کوچک ) شرکت سازنده میباشد . در این صورت مجبور نیستید مبلغ گزافی را بابت خرید یک عطر مشهور هزینه کنید و در اخر متوجه شوید که به ان حساسیت دارید و بعد از استعمال دچار عطسه . حساسیت و اب ریزش از بینی میشوید ..!! 

به هنگام خرید عطر به انتهای جعبه یا شیشه عطر دقت فرمایید . چنانچه عکس یک انگشت را دیدید که بر روی کره زمین اشاره میکند . بدین معنی میباشد که این عطر برای لایه ازن زیانی ندارد . پس نتیجه میگیریم که ترکیبات به کار رفته در ان استاندارد و در حد معقول میباشد و کاملا مناسب استفاده میباشد .


استفاده صحیح از عطرها ..

اگر پیراهن به تن میکنید . نقاط پشت دکمه های پیراهن را به عطر اغشته کنید . همچنین قسمت پشت یقه . به دلیل اینکه در این نقاط هیچ لکه ای از ادکلن باقی نمیماند .

عطر را همیشه در نقاط نبض دار بدن استفاده نمایید . نقاطی مانند مچ دست ها . پشت لاله گوش . گردن . پشت زانوها . نقاط داخل ارنج . و جناق سینه در خانمها .. فراموش نکنید این نقاط به دلیل جریان فوق العاده خون . همیشه گرم هستند

معمولا بسته به نوع عطر هر سه یا چهار ساعت باید مجددا عطر استعمال نمود . پس اگر از عطرهایی با ترکیبات معطر کمتر استفاده میکنید در صورت امکان وقتی به مجلسی یا ضیافت دعوت میشوید عطر خود را همراه داشته باشید ( بیشتر در مورد خانمها ) البته مشروط به اینکه درصد یا ( میل پایین داشته باشد )

هیچگاه بعد از استحمام ( دوش گرفتن ) بلافاصله از عطر استفاده نکنید چرا که ماندگاری ان فوق العاده کم میشود در صورت امکان اجازه دهید مدتی از استحمام شما بگذرد .. ثابت شده که اغلب عطرها . در نقاطی از بدن که بیشتر چرب هستند . ماندگاری عجیبی پیدا میکنند .

در هنگام خرید عطر هیچگاه چندین عطر را همزمان استشمام نکنید . تعداد زیادی از عطر های موجود دارای ترکیبات الی بنزین هستند و توجه داشته باشید وقتی شامه انسان بنزین را استشمام کند تا لحظاتی قادر به تشخیص هیچ بویی نیست .

پوست های خشک . برعکس پوست های چرب معمولا بوی عطر را حفظ نمیکند . برای حفظ رایحه خوشبوی عطر روی پوست بدنتان . بهتر است قبلا پوستتان را با کرم بی بو یا کمی وازلین چرب کنید تا عطر روی پوست بدن شما ساعت ها باقی بماند

رایحه اولیه هر عطر با رایحه ثانویه ان کاملا فرق دارد و این بستگی تام به چربی بدن شما و همچنین اسید اوریک شما دارد . پس در هنگام تست و خرید عطر اجازه بدهید مدت زمانی روی پوست شما بماند و بعد مجددا ان را استشمام نمایید . بدین شکل در انتخاب خود اشتباه نخواهید کرد .


اگر علاقه به استفاده از اسپری های و عطرها دارید این نکات را به خاطر بسپارید ..

هیچگاه بعد از اصلاح موهای زائد زیر بقل از اسپری و یا عطر استفاده نکنید بلکه این کار را موکول به دو الی سه ساعت بعد بنمائید تا غدد پوست شما مجددا ترشح کنند .

از صابون غلتکی یا ( مام ) زیر بقل در صورت امکان استفاده نکنید مگر مارک های معروف . اغلب این گونه محصولات به دلیل ترکیبات خاص به روی لباس و یا مانتوی شما لکه هائی ایجاد میکنند که معمولا با شستن هم از بین نمیروند .

همچنین استفاده از صابون یا ( مام زیر بقل ) نا مرغوب برای مدت طولانی . پوست این ناحیه را تیره و خشن مینماید . پس سعی کنید حتی الامکان از اسپری استفاده کنید که درصد بیشتر ان الکل فرار هست .

                       ترجمه . کامران عطایی .

                        منبع : دائره المعارف انگلیسی . انکارتا


تعداد کل صفحات: 3 1 2 3