تبلیغات
مخزن المعارف و اللطائف - بارقه سلوک
پنجشنبه بیست و سوم اردیبهشت 1389

بارقه سلوک

   نوشته شده توسط: مسعود    نوع مطلب :مباحث و مقالات معرفتی ،

عامل اصلى عروج و تداوم معراج (هماهنگى شریعت ،طریقت و حقیقت )  
راز موفقیت سالك الى الله ،یك چیز بیش نیست و آن عبارت است از (عبادت )سالك با قدم عبادت مى تواند از بیت طبیعت ،به سوى عالم ملكوت عروج و مهاجرت كند. و عبادت براى همه عباد یك ضرورت است ؛زیرا همانگونه كه بدن به آب ،هوا و غذا نیازمند است ، روح نیز به غذا احتیاج دارد و غذاى روح ، عبارت است از (عبادت )و همانگونه كه اثر غذا در بدن عبارت است از ادامه حیات و تاءمین نشاط،اثر غذاى روح (عبادت ) نیز عبارت است از اوج و معراج . (
در عرفان امام راحل - سلام الله علیه - طریقت و حقیقت جز از راه شریعت حاصل نخواهد شد؛ زیرا ظاهر،طریق باطن است و در واقعى عبادتى كه در ظاهر انجام مى پذیرد معمار باطن است (یعنى ) باطن را براى عروج مهیا مى سازد و انفكاك و جدایى میان عبادت و تاثیر آن در نفس محال است و اگر عبادتى صورت پذیرفت ولى تاثیر معنوى و عرفانى آن مشاهده نگشت ، بدون تردید آن عبادت با توجه به همه ضوابط و شرایط لازم آن انجام نیافته است .
(الطریقه والحقیقة لا تحصلان الا من طریق الشریعة فان الظاهر طریق الباطن بل یفهم منه (ولو انهم اقاموا التوراة والانجیل ) ان الظاهر غیر منفك عن الباطل فمن راى ان الباطن لم یحصل له مع الاعمال الظاهرة و اتباع التكالیف الالهیة فلیعلم انه لم یقم على الظاهر على هو علیه )
توجه بدین حقیقت ضرورى است كه هیچ طایفه و دسته اى از دستجات فوق ،حتى لحظه اى از عبادت ،بى نیاز نخواهد بود
بر همین اساس است كه برترین افتخار پیامبر خاتم (صلى الله علیه و آله ) آن اصل راجع كامل ،عبودیت وانجام عبادت است الهى است .
به طور كلى اساس تكامل معنوى و ارتقاى باطنى ،عبودیت و پیمودن مدارج كمال است . بنابراین ،هر گاه لحظه اى این عمل در كار نباشد سقوط آن واصل ،حتمى است (فان مقام العبد الكامل هو التدلل بین یدى سیده ) .
پس سخن برخى از تصوف پیشگان كه مى گویند:(عبادت ظاهرى طریق است و هر گاه به مقصد رسیدى و اصل شدى و دیگر بدان ضرورتى نیست ). بدون دلیل است و لاطائلاتى بیش نمى باشد (و من اراد ان یصل الى من غیر طریق الظاهر كبعض عوام الصوفیة فهو على غیر بین من ربه )
آرى ،جز از راه عبادت ظاهرى نمى توان در هیچ مقامى پایدار ماند. چنانكه بدون آن نمى توان به هیچ مقامى دست یافت . حتى مقام رسالت حضرت خاتم الانبیاء نیز منوط به عبادت ظاهرى و عبودیت است .